Rzecz wydaje się prosta. A jednak… w ilu bezproduktywnych spotkaniach brałeś udział? Ile razy irytowało Cię to, że czas umknął bezpowrotnie, a Ty wyszedłeś z niczym. No, może z frustracją wynikającą z tego, że nie zostałeś wysłuchany. Czy zawsze musi tak być? Oczywiście, że nie.
Jak prowadzić efektywne spotkania online, zebrania hybrydowe czy wszelakie inne i o co zadbać, gdy to właśnie Ty je prowadzisz, dowiesz się z poniższego materiału.
Spis treści
Jak prowadzić spotkania online? 14 kroków do sukcesu
Najważniejszy jest:
- Cel. Ustal go i poinformuj o nim zebranych przed spotkaniem. Po co się spotykacie i z czym chcecie wyjść. Jeśli to konieczne, poinformuj uczestników, w jakim zakresie powinni być przygotowani.
Nie ma niczego bardziej malowniczego niż mina człowieka, który właśnie się dowiaduje, że ma o czymś powiedzieć, a nie jest na to gotowy. - Zadbaj o agendę, najlepiej w punktach. Niech uczestnicy dowiedzą się, za co odpowiadają, jeśli oczekujesz ich wsparcia. Daj im znać wcześniej.
- Z wyznaczeniem agendy wiąże się ścisły czas przeznaczony na wypowiedzi. Dyscyplinuje to uczestników spotkania i pomaga lepiej zarządzać czasem. Wyciąganie esencji, spraw najważniejszych to kluczowa umiejętność, która służy przekonywaniu lub skutecznym informowaniu.
- Punktualność. Zacznij punktualnie, nawet jeśli ktoś się spóźnia. To jest jego problem, nie Twój. Następnym razem się nie spóźni. To oznaka szacunku wobec tych, którzy przyszli punktualnie. Ponadto, diabeł tkwi w szczegółach. Jeśli pilnujemy detali, jak punktualność, będziemy pilnować także innych spraw dotyczących jakości.
- Jeśli to Ty przedstawiasz powód spotkania i zasadnicze kwestie do omówienia, bądź jasny, klarowny i…. przejrzysty. Zadbaj o właściwe wprowadzenie.
- Jeśli Twoje wystąpienie trwa kilka minut, przygotuj je: powiedz, o czym powiesz, powiedz to, przedstawiając jasno najważniejsze zagadnienia, i powtórz to, co powiedziałeś, zgrabnie przechodząc do dalszej części spotkania.
- Powiedz, w jaki sposób zabierany jest głos. Najgorsze, co może się przytrafić, to chaos. Najgłośniejsi będą Ci, którym wchodzenie innym w słowo przychodzi tak łatwo jak oddychanie. Spokojniejsi zamilkną i utracisz sznasę na usłyszenie głosów np. bardziej wyważonych. Ludzie mają różne style społeczne i całkiem naturalne jest, że gdy nie ma zasad, pojawia się rywalizacja, którą lubią typy rywalizacyjne. Inne dadzą sobie spokój. Ustal zatem, że zabieramy głos po kolei i każdy ma czas na to, by się wypowiedzieć i odnieść do wypowiedzi kolegi/koleżanki.
- Nie pozwól, by ktokolwiek zdominował dyskusję, o ile przeznaczyłeś na nią czas. Moderuj ją, zadbawszy o kontrakt dotyczący jej prowadzenia. Mówimy po kolei, nie przerywając sobie, w określonym czasie.
- Jako moderator, pilnuj tematu. Nie pozwalaj na za długie dygresie. Zwalczaj toksyny komunikacyjne, czyi wszelkiego rodzaju obwinianie, niekonstruktywną krytykę, że o pogardzie nie wspomnę.
- Jeśli prowadzisz spotkanie i jesteś szefem, zabierz głos na końcu.
- Pamiętaj o podsumowaniu i o tym, by każdy wiedział, co ma zrobić, na kiedy, i jak. Służą temu minutki i możesz każdorazowo prosić o to innego członka zespołu, aby każdy rozumiał, jak jest to ważna część zebrań.
- Dopytaj, czy wszystko jest jasne.
- W realiach online ważna jest dynamika, a jeszcze ważniejsza aktywizacja uczestników. Zadbaj o nią, m.in. dopytując tych, którzy zabierają głos rzadziej.
- Pamiętajmy, że w onlajnie ważne jest to, by było nas słychać, ale i widać. Część osób kompletnie ma to w… poważaniu, robiąc sobie za tło okno czy coś, co równie silnie kontrastuje z ciemnym zarysem głowy. Ustaw się do światła tak, byś był oświetlony równomiernie. Niech inni mogą czytać z Twojej mimiki, czy to, co się dzieje, jest dla Ciebie ważne. Prowadzący tylko wtedy będzie mógł się zorientować, na czym stoi, o ile nie zabierasz głosu.
Odpowiednie przygotowanie do prowadzenia spotkania online kluczem do sukcesu
Tak przygotowany masz szansę sprawić, że spotkania będą efektywne i że każdy będzie się czuł równie zaangażowany, niezależnie od tego, jak dużo ma do powiedzenia. Unikniesz bałaganu i zdominowania rozmowy przez najgłośniejszych i najbardziej krzykliwych. Głośność i krzykliwość nie jest jednoznaczna z posiadaniem racji.
Nie każdy musi się zgadzać ze wszystkim ustaleniami, ale jeśli zostanie z szacunkiem wysłuchany, dasz sobie i wszystkim szansę na to, by ten człowiek poczuł zaangażowanie. Jeśli odpowiadasz za zespół i jego efektywność, powinno leżeć Ci to na sercu.
Powodzenia i do zobaczenia!
Chcesz więcej ciekawych treści? Zapisz się na newsletter: www.przemyslawkutnyj.pl/newsletter
Sprawdź moje usługi