Dane i statystyki mogą być nudne – ale tylko wtedy, gdy są źle przedstawione. Jeśli chcesz, aby Twoje prezentacje były angażujące i zapadały w pamięć, wypróbuj tych 7 metod. Dzięki temu nie tylko przedstawisz dane, ale przede wszystkim pokażesz ich znaczenie. Dzięki temu odbiorca będzie mógł je zapamiętać z większą łatwością.
Spis treści
1. Używaj dobitnych porównań
Zamiast mówić, że firma poniosła dużą stratę, pokaż jej rzeczywisty wpływ. Na przykład: Ta strata dla naszej firmy to tak, jakby ktoś zabrał Ci połowę pensji.
2. Skup się na jednostkowej liczbie
Możesz podać konkretne dane liczbowe. Może się jednak okazać, że będą one zbyt abstrakcyjne. Odnieś się zatem na tym, jak ta liczba ma się do jednej osoby. Przykład: Polski dług publiczny wynosi 1 416,9 mld zł – nieco abstrakcyjnie. Lepiej powiedzieć: Każdy Polak ma przypisane prawie 40 000 zł długu.
3. Stosuj przyjazne zaokrąglenia
Ludzie łatwiej zapamiętują zaokrąglone wartości. Zamiast mówić, że coś wzrosło o 2,89 razy, lepiej powiedzieć, że wzrosło trzykrotnie. To brzmi przystępniej.
4. Twórz odniesienia do znanych rzeczy
Przykłady pomagają lepiej zrozumieć skalę. Zamiast mówić, że Polska ma powierzchnię 312 000 km², porównaj to do czegoś znajomego: Polska ma wielkość podobną do Arizony w USA.
5. Zmieniaj kategorie
Chcesz podkreślić siłę gospodarki Kalifornii? Zamiast porównywać ją do innych stanów lub dzielić się informacją o kilku bilionach dolarów, powiedz: Gdyby Kalifornia była państwem, miałaby piątą największą gospodarkę na świecie. Takie zestawienia robią większe wrażenie.
6. Wybieraj trafne porównania
Sama liczba nie mówi wiele, ale dobre odniesienie już tak. Przykład: Puszka coli zawiera tyle cukru, co siedem łyżeczek. Takie porównanie działa na wyobraźnię i pomaga lepiej zrozumieć fakty.
7. Wzmacniaj dane wizualizacjami
Ludzie przyswajają informacje wizualnie. Zamiast ściany tekstu, pokaż grafikę, a następnie opowiedz o niej. Steve Jobs był mistrzem tego podejścia – prezentował dane stopniowo, pozwalając odbiorcom przetrawić je na spokojnie. Obraz wzmacniający słowa pozwala zapamiętać je lepiej. Pamiętaj tylko, aby nie kazać odbiorcom wybierać między tekstem na slajdzie a Twoimi słowami. Ludzki mózg nie jest w stanie jednocześnie słuchać i czytać. Animuj frazy występujące na slajdzie, o ile musisz, i daj chwilę na poznanie się z nimi. A jeśli masz więcej tekstu, wyanimuj go w dalszej kolejności, zgodnie z tym, jak płynie Twoja narracja.
O tych sprawach jednak mówię szerzej na szkoleniu, na które serdecznie zapraszam, o ile tylko masz ochotę udoskonalić kompetencje w prezentowaniu nie tylko danych: https://przemyslawkutnyj.pl/szkolenie-otwarte-wystapienia-publiczne-i-prezentacje/
Niezależnie od szkolenia dzięki powyższym metodom Twoje prezentacje będą bardziej angażujące i skuteczne. Dlaczego? Ponieważ storytelling danych czy też data storytelling to emocje, które działają nie tylko w wystąpieniach publicznych czy prezentacjach, ale zawsze niezależnie od kontekstu sytuacyjnego.
Potrzebujesz dodatkowej pomocy? Napisz do mnie!
Sprawdź moje usługi